Geoblog.pl    kchrobak28    Podróże    NORWEGIA - BAJKOWY ŚWIAT TOLKIENA    Laerdal – Aurlandsvegen – Gudvangen - Undredal - Borgund

Laerdal – Aurlandsvegen – Gudvangen - Undredal - Borgund

Norwegia, Gudvangen

Przed nami kolejny dzień pełen wrażeń. Z Laerdal kierujemy się w stronę Aurlandsvegen (Śnieżnej Drogi) usytuowanej na górskim grzbiecie, otwartej dla ruchu od początku czerwca do połowy października. Po dotarciu do najwyższego punktu drogi, mamy okazję podziwiać w oddali ośnieżone szczyty gór Jotunheim oraz bielący się lodowiec Jostedalsbreen. Na odcinku 30 km pokonujemy różnicę wysokości 1309 m.n.p.m.
Podczas jazdy obserwujemy przy poboczu zalegające duże partie śniegu, stąd jej nazwa. Odczytywana w samochodzie temperatura powietrza na zewnątrz wskazuje 7 st C. Postanawiamy skorzystać z okazji i wysiadamy z samochodu, nasza córcia jest zachwycona, pomimo tego że śnieg jest cały zmrożony, korzysta z jego uroków.
W końcu docieramy do parkingu przy platformie widokowej. Z kilkunastometrowego pomostu otwartego na fiord, zakończonego szklaną ścianą rozpościera się urzekający widok na leżący poniżej 500 m w dole Aurlandsfjord.
Widok na fiord jest niesamowity i niczym nie odbiega od folderów. Wszechobecny lazur wody w połączeniu z majestatem gór wygląda zachwycająco....
Zajazd ze Snovegen wymaga od nas szczególnej uwagi, jest stromy i bardzo niebezpieczny. Mimo to pokonujemy kolejne serpentyny, na końcu drogi docieramy do Aurland, a tu pełnia lata 23 stopnie i soczysta zieleń, od której nie można oderwać oczu.
Z Aurland trasą E16 zmierzamy do Gudvangen- osady leżącej na końcu Naeroyfjordu. Liczący 17 km długości fiord jest jednym z najwspanialszych i najwęższych fiordów Norwegii (250 m w najwęższym miejscu).
W odległości 19 km od Gudvangen w miejscowości Undredal mamy możliwość zwiedzania najmniejszego kościółka w Norwegii. W drodze powrotnej do Laerdal zatrzymujemy się w miejscowości Burgund. Naszą uwagę przykuwa wspaniała świątynia – Burgund Stavkirke, pochodząca z 1180 roku, ze wspaniałym portalem przedstawiającym wzory roślinne, przeplatane sylwetkami smoków...