Geoblog.pl    kchrobak28    Podróże    NORWEGIA - BAJKOWY ŚWIAT TOLKIENA    Geilo – Laerdal

Geilo – Laerdal

Norwegia, Laerdal

Dzisiejszy odcinek trasy (NR 50) jaką mamy do pokonania wynosi zaledwie 140 km. Pogoda dopisuje, w błękicie nieba zmieniający się krajobraz wygląda jak zaczarowany. Wczesnym popołudniem docieramy do miejscowości Flam położonej na końcu Aurlandsfjordu. Słynie ona głównie z przejazdu nowoczesną kolejką Flamsbana, pokonującą różnicę wysokości 863 m.. Nie mogąc oprzeć się tej niesamowitej atrakcji, postanawiamy zakupić bilety na kolejkę. Niestety w kasie okazuje się że wszystkie miejsca za najbliższy przejazd zostały już dawno wyprzedane. Czekamy kolejne 2 godziny i w końcu ruszamy w podróż najbardziej spektakularną koleją na świecie (600 NOK). Okazuje się, że pociąg ma 5 niezależnych systemów hamulcowych, w związku z tym czujemy się bezpieczni. W ciągu 60 minut pokonujemy trasę od Flam do Myrdal liczącą 20 km . Przejeżdżamy przez 20 tuneli wykutych w skałach, a cała podróż dostarcza nam niesamowitych wrażeń – z pociągu podziwiamy zapierające dech w piersiach ośnieżone szczyty gór, lazurowe jeziora oraz rwące rzeki i liczne wodospady. Przy jednym z nich – Kjosfossen - pociąg zatrzymuje się. Przez krótką chwilę podziwiamy majestat wodospadu i rozpryskujących się od niego kropel wody. Za moment przy Kjosfossen pojawiają się dwie huldry (norweskie nimfy), które bawią nas spektaklem muzyczno- tanecznym. Przejazd kolejką kończymy na wysokości 866 m.n.p.m w miejscowości Myrdal, następnie wracamy kolejką z powrotem do Flam.
Dzień dobiega końcowi. Powoli zmierzamy w kierunku Laerdal – naszego kolejnego punktu noclegowego. Przed nami jednak do pokonania najdłuższy tunel drogowy świata – 24,5 km, prowadzi on od Aurland w kierunku Laerdal. Jazda w tunelu to sama przyjemność, podczas przemieszczania się mamy wrażenie, jakbyśmy znaleźliśmy się w innym wymiarze. W trzech miejscach pojawiają się przed nami odmiennie iluminowane poszerzone odcinki tunelu, łamiące monotonie długiej trasy. Dolne partie skał oświetlone w kolorze żółtym, a pozostałe w niebieskim, nadają temu miejscu niepowtarzalny charakter. Po 20 minutach wyjeżdżamy z tunelu kierując się do wprost do Gamle Laerdelsoyri.