Geoblog.pl    kchrobak28    Podróże    NORWEGIA - BAJKOWY ŚWIAT TOLKIENA    Egersund - Preikestolen

Egersund - Preikestolen

Norwegia, Egersund

Przed nami ogromne wyzwanie- jako cel zwiedzania postawiliśmy sobie zdobycie najwyższej półki skalnej w Europie. Choć wstyd się przyznać, prawdę mówiąc to nasza pierwsza wyprawa w góry. Jesteśmy tym faktem bardzo podekscytowani, lecz zarazem pełni obaw, jak będzie.
Z Lauvik przeprawiamy się promem do Oanes (81 NOK). Po drodze leje jak z cebra, kompletnie nic nie widać. Ściana deszczu ogranicza widoczność w samochodzie, jesteśmy poddenerwowani całą sytuacją. Przejechaliśmy ponad tyś. km, żeby zdobyć skalną kazalnicę, a tu taki pech. W końcu docieramy do parkingu przy Preikestolen i deszcz przestaje padać. Z parkingu widać turystów, pokonujących pierwsze odcinki trasy. Z niedowierzaniem obserwujemy ludzi wspinających się po zboczu góry, wygląda to przerażająco. Przez chwilę ogarnia nas zwątpienie, nie jesteśmy sami, mamy przecież małe dziecko. Jednak podejmujemy to ryzyko. Na pierwszych odcinkach droga nie jest wcale taka trudna, ale po ostatnim deszczu mokre kamienie stwarzają ryzyko poślizgnięcia i upadku. Po kilku minutach pojawiają się coraz bardziej strome podejścia- deszczowa woda przelewa się po kamieniach, pod nogami pojawiają się rwące potoki.
Kolejne odcinki nieco bardziej łagodne prowadzą przez bagienka po wyznaczonych mostkach. Zaraz potem zaczyna się najbardziej niebezpieczny fragment wspinaczki. Pojawia się bardzo stroma ściana usłana głazami, przez które musimy przebrnąć. Droga jest bardzo mozolna i niebezpieczna, niektórzy w drodze upadają. Dla nas jest to tym trudniejsze, że mamy ze sobą naszą 4 letnią córeczkę. Po około trzech godzinach docieramy na sam szczyt. Poprawa pogody, która nastąpiła w ciągu ostatnich godzin, rekompensuje nam ogromny wysiłek, jaki włożyliśmy we wspinaczkę. Z wysokości 605 m z Pulpit Rock (25m /25 m) rozpościera się urzekający widok na Lysefjorden. Pływające po nim promy i motorówki w zetknięciu z potęgą gór jawią się nam niczym mikroskopijne obiekty. Na półce robimy kilka fotek odpoczywamy godzinkę i ruszamy w drogę powrotną. Trwa ona już zdecydowanie krócej ponieważ schodzimy w dół. Strudzeni, a zarazem usatysfakcjonowani i szczęśliwi wracamy do Egersund na zasłużony wypoczynek.

BPE
BPE - 2009-11-25 11:34
niezły tłum - pod koniec sierpnia już nie ma takiej masówki, ale widoki są ekstra !!!

AMW
AMW - 2009-12-05 13:44
3 godziny - z małym dzieckiem i w deszczowej aurze - to znakomity wynik!
A u celu... czas sie po prostu zatrzymuje... chciałoby sie tak pozostac tam do nieskończoności :)

kchrobak28 - 2009-12-05 15:13
To prawda, chciałoby się tam pozostać na wieki.....

mikasz
mikasz - 2009-12-07 18:27
Fajne miejsce, kawał drogi w dół i nie widzę żadnych barierek - dzieci to chyba trzeba trzymać na smyczy:)

PiotrQ
PiotrQ - 2010-01-15 08:27
Szkoda, że nie poczekałem jeszcze trochę na półce, bo widoki rzeczywiście zrobiły się super. Tego samego dnia razem z żoną i córką (trochę starszą niż Wasza;)) byliśmy na Preikestolen, ale zawróciliśmy już ok. 13 z powrotem. Weszliśmy ok. 11 i jeszcze nie było takich tłumów, ale to i tak było najgorsze wspomnienie z tego miejsca - te dzikie tłumy :( Myślę, że najpiękniej jest tam o wschodzie słońca czyli w lecie ok. 2-3 rano.