Geoblog.pl    kchrobak28    Podróże    NORWEGIA - BAJKOWY ŚWIAT TOLKIENA    Lodowiec Briksdalsbreen

Lodowiec Briksdalsbreen

Norwegia, Olden
Przejechano 1948 km

Po pełnych trzech dniach wypoczynku w Sykkylven znów wyruszamy ku nowej przygodzie. Naszym celem jest tym razem największy lodowiec kontynentalnej Europy (486 km2 ) - Jostedalsbreen, a dokładniej jeden z jego jęzorów - Briksdalsbreen. Z Sykkylven drogą nr 60 przez Emdalen i Hellesylt, następnie trasą nr 15 zmierzamy w kierunku Strynu. Przed naszymi oczami otwiera się widok na Nordfjord.
Malowniczą drogą biegnącą dnem głębokiej doliny wzdłuż jezior, docieramy do miejscowości Olden. I tutaj zaczyna się prawdziwy bajkowy świat Tolkiena. Górzysty krajobraz w połączeniu z krystalicznie czystą szmaragdową wodą, zachwyca każdego… Szczyty gór pokryte lodowcem oraz spływające tu i ówdzie wodospady nadają temu miejscu niepowtarzalnej magii…. Baśniowy świat doliny Olden istniejący w rzeczywistości przypomina poniekąd scenerię „Władcy Pierścieni”. Ogarniam go wszystkimi zmysłami….
W końcu dojeżdżamy samochodem do parkingu. Stąd można dotrzeć już bezpośrednio do jęzora lodowca- specjalnym „górskim” pojazdem lub pieszo. Wybierając drugi z wariantów, decydujemy się na niespełna godzinną wyprawę. Po drodze mijamy kolejne wodospady oraz polodowcową górską rzekę.
Po 20 minutach drogi naszym oczom ukazuje się jeden z najczęściej fotografowanych motywów w Norwegii. Znany z wielu folderów, charakterystyczny mostek przerzucony nad ogromnym wodospadem jest teraz w zasięgu naszej ręki. Wokół siebie obserwujemy turystów, którzy w płaszczach przeciwdeszczowych w zaskakująco szybkim tempie przebiegają przez drewnianą kładkę. Chcąc dotrzeć do lodowca również musimy pokonać tę „naturalną przeszkodę” . Sebastian z Julcią, wzorem innych wybiera szybszy wariant podróży… Ja decyduję się na „kąpiel w mgiełce wodospadu”…. Potęga natury jest wprost niewiarygodna!!!
Po półgodzinnym przyjemnym spacerze docieramy nareszcie do jęzora Briksdalsbreen. To jeden z najpiękniejszych lodowców w krainie fiordów. Wysokość pokrywy lodowej osiąga tu nawet 40 m, jednak od kilku lat lodowiec cofa się w wyniku topnienia. Na miejscu jesteśmy świadkami odrywających się od niego ogromnych kawałków lodu, pomimo tego błękitny Briksdal wywiera na nas ogromne wrażenie….