Geoblog.pl    kchrobak28    Podróże    LOFOTY - NIEZIEMSKI RAJ ZA KOŁEM PODBIEGUNOWYM    Zwiedzanie Trondheim
2017

Zwiedzanie Trondheim

Norwegia, Trondheim

Pomimo chwilowego niepokoju, na szczęście zdążyliśmy ...

Po niespełna dwóch godzinach lotu, nasz Wiizair ląduje na lotnisku w Trondheim. Celem wyznaczonym na dzisiejsze, późne popołudnie jest jeszcze zwiedzenie przez nas miasta, do którego udajemy się pobliskim pociągiem...

Trondheim po Oslo i Bergen, to trzecie co do wielkości miasto w Norwegii.

Założone w 997 r., przez długi czas było stolicą kraju....

Za najważniejszy punkt zwiedzania miasta wyznaczamy sobie Katedrę Nidaros- największą w całej Skandynawii świątynię, wzniesioną na cześć króla Olafa II. Prace nad katedrą rozpoczęły się około 1070, a zakończyły dopiero około 1300. Okazuje się, że na przestrzeni lat, średniowieczna świątynia była wielokrotnie przebudowywana i odnawiana, głównie z powodu zniszczeń powstałych wskutek pożarów. Obecny wygląd zawdzięcza ona rozpoczętej w 1869 odbudowie, początkowo według projektu architekta Heinricha Ernst Schirmera, a dokończonej przez innego Christiana Christie. Odbudowa została oficjalnie zakończona w 2001.

Z materiałów źródłowych wynika, iż w Katedrze Nidaros koronowani byli monarchowie norwescy, pochowano tu również członków rodziny królewskiej.

Na pierwszy rzut oka, niektóre elementy budowy świątyni, przypominają francuską Notre Dame.
Główną i najpiękniejszą część obiektu stanowi fasada zachodnia. Tę ogromną ścianę z dwiema wieżami, zdobi 57 rzeźb przedstawiających sylwetki apostołów, świętych i aniołów z ornamentami.
W centralnej części fasady znajduje się rozeta - niezwykle wyrafinowana ozdoba, zbudowana w 1930 roku. Stanowi ją okrągłe okno o średnicy ponad 8 metrów złożone z 10 tys. kolorowych detali, symbolizujących Chrystusa i Sąd Ostateczny. Dominuje tu kolor niebieski i czerwony, w centrum widoczna jest postać Chrystusa w otoczeniu szesnastu aniołów.
Całą fasadę Nidaros, wzniesioną z szarego steatytu, wieńczy dach kryty zieloną miedzią i strzelista wieża. Katedra wywiera na nas niezwykle i niezapomniane wrażenie…

Kolejną ciekawą atrakcją miasta jest Gamle Byrbo- zabytkowy most o okazałej drewnianej konstrukcji w kolorze czerwonym, przerzucony przez rzekę Nidelva. Pierwszy most w tym miejscu powstał w 1681, a obecny pochodzi z 1861 roku.

Gamle Byrbo łączy południowy koniec ulicy Kjøpmannsgata z zabytkową dzielnicą Bakklandet. Przechadzając się po tej ciekawej dzielnicy mamy okazję przyjrzeć się pochodzącym z XVII w. domom, stojącym na palach. Niegdyś były one własnością kupców. Wiele spośród nich ucierpiało podczas szwedzkiego najazdu, jednak z czasem zostały odbudowane.

Dziś przy wąskich uliczkach dzielnicy Bakklandet, znajdują się sklepiki z pamiątkami oraz małe kawiarnie i restauracje. To bardzo urokliwe i niezwykłe miejsce idealnie nadaje się na wieczorny spacer.

Przechadzając się uliczkami dawnej stolicy, późnym wieczorem udajemy się nocny pociąg do miejscowości Bodo ...