Geoblog.pl    kchrobak28    Podróże    WIELKA NOSTALGIA I POWRÓT DO KRAINY FIORDÓW    Kierunek Alesund

Kierunek Alesund

Norwegia, Ålesund

Plan naszego pobytu w Norwegii przebiega zgodnie z ustalonym harmonogramem. Na dzień dzisiejszy założyliśmy wyjazd do Alesund, portowego miasta, położonego nad Störfjordem.
Do miejsca tego wracamy chętnie za każdym razem, ponieważ nie ma drugiego takiego miasta w Skandynawii. Wyjątkowość Alesund tkwi w tym, że „kiedy na nie patrzymy z lotu ptaka, wydaje się, jakby miasto zostało mimochodem rzucone na morzu wśród wysepek i gór. W rzeczywistości niewiele jest miejscowości, których architektura byłaby tak spójna i przemyślana. A wszystko za sprawą tragicznego wydarzenia – ogromnego pożaru, który w 1904 roku doszczętnie strawił ówczesne Ålesund. Spłonęło ok. 850 domów, a 10 tysięcy ludzi zostało bez dachu nad głową. Nie pozostało zatem nic innego, jak tylko zbudować miasto od nowa – tym razem z cegły. Zaprojektowano je w modnym wówczas stylu secesji. Starannie opracowano projekty poszczególnych budynków i nadano im indywidualny rys. Stąd m.in. bierze się niezwykłość Ålesund i fakt, że podobnego nie ma w świecie.”
Będąc w mieście spacerujemy malowniczymi uliczkami, wzdłuż jego secesyjnych budynków. Zachwycamy się portem Brosundet i cumującymi tu łodziami. Panoramę Alesund oraz widok na okoliczne wyspy podziwiamy z punktu widokowego „Aksla”, do którego docieramy nowo wybudowaną ścieżką spacerową, liczącą 418 schodów.